Bannerbilde

Bilene og sjåførene våre!

Bilene og sjåførene våre!

Kurt fikk forleden ny bil. Stadig flere velger å leie inn transporttjenester ved behov. Vet du hvorfor Skjæveland og Multiblokk satser på egne sjåfører?

Tekst: Inger Anita Merkesdal    Oppdatert:  4 mars 2020

Kurt Solgård har kjørt hos Skjæveland Cementstøperi siden 2010. Da overtok han en MAN, i 2013 fikk han ny bil. I slutten av februar fikk han igjen en ny bil. Denne har fire akslinger og avtagbar kran. Med kranen på har Kurt lastekapasitet på 16 tonn, uten kran kan han ta med seg like i underkant av 20 tonn nyttelast.

Skjæveland Cementstøperi har fire sjåfører, Multiblokk en. Selskapene samarbeider tett, også innen transporttjenester. Geir Lillebø, en av to eiere, er ansvarlig for bilparken, som holdes ny og oppdatert.

God kundeoppfølging

– I nyttelast-transport gjelder det å få mest mulig med på hvert lass. Derfor spesialbygger vi  bilene våre, forklarer Geir Lillebø.
Geir Lillebø har ansvar for bilparken. – Da vi skulle bygge de to forrige bilene til Skjæveland, kom det opp et prosjekt med Box Culvert. Hvert av elementene veier 8 tonn. Da kjøpte vi en bil som kan laste og håndtere disse. Det har vi fått mye glede av, beskriver Lillebø.

Når kranvekten øker, reduseres kapasiteten for nyttelast. Derfor har også Multiblokks sjåfør Egil Tjora avtagbar kran. Den løftes av med truck på få minutter, og hektes like lett på igjen. Når Egil kjører til forhandlere, hvor varene kan losses med truck, tar han først av kranen. Da får han med seg 3,8 tonn ekstra nyttelast.

Egil Tjoras bil ble beskrevet i Transport Magasinet under tittelen: Ville ikke ha kranbil, men lastebil med kran. Nå har Kurt hos Skjæveland fått en tilsvarende avtagbar kran.


Et frem fra glemselen bilde, Ståle Skaalevik med rørleveranse på Hå oktober 201.2Ståle Skålevik og Aslak Storemyr har de største kranene, Aslaks kan løfte 9,5 tonn. Begge har tre hjulpar på bilen og like mange på hengeren. Derfor kan de få med seg større enkeltkolli.

– Det som er tøft med de bilene og kranene vi har nå, er at vi er så fleksible. Vi håndterer skikkelig tunge løft, men kan også få med betydelige mengder nyttelast og får kjørt både nær og fjernt. Så er vi jo en fleksibel gjeng sjåfører også, sier Ståle Skålevik.

Til en liten latter indikerer endatil at «vi er best.»

Skjævelands sjåfører Trond Frøyland og Kurt Solgård har mindre kraner. Med lettere kran er får de med seg flere tonn nyttelast. Deres biler er tilpasset standardvarene, som det går mest av.


Trygghet og tillit

Samtidig er det slik at vareleveranser handler om så mye mer enn bilene.

– Vi tror vi gir kundene våre bedre service med egne sjåfører. De tar ansvar helt frem. Men så har vi også veldig lojale og ansvarsfulle sjåfører, forklarer Geir Lillebø.

– I tillegg er det helt avgjørende at den som planlegger kjøringen har full oversikt og sortere etter dette, understreker han.

Det er kjekt å kjøre ut med en flunkende ny bil! Denne fikk Kurt Solgård i slutten av februar.